Omavalvonta-suunnitelma
1.1 Palveluntuottajan perustiedot:
Yrityksen nimi: Sinikan Hoitola
Y- tunnus: 1600928-8
SOTERI- rekisteröintitunnus: 60000273486
yhteystiedot:
p: 0500489171
email: sinikanhoitola@gmail.com
osoite: Niementie 24, 61600 Jalasjärvi
1.2 Palveluyksikön perustiedot:
Palveluyksikkö: Sinikan Hoitola, ainoa palvelupiste osoitteessa Niementie 24, Jalasjärvi
Vastuuhenkilö: Sinikka Sillanterä p: 0500489171
1.3 Palvelut, toiminta- ajatus ja toimintaperiaatteet
Tuotettavia palveluita ovat tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia, hieronta, shiatsu, akupainanta, aromahieronta, tuolihieronta ja BodyMind Energy Balancing Method. Palveluihin ei kuulu Kelan vaativa lääkinnällinen kuntoutus.
Toiminta- ajatuksena on tuottaa monipuolisia ja kokonaisvaltaisia fysioterapia-, hieronta- ja luontaishoitopalveluita palvelupisteen sijainti-kunnassa Etelä- Pohjanmaan hyvinvointialueella. Palveluja tuotetaan omassa toimipisteessä yksilöhoitoina Jalasjärvellä. Palveluita tuotetaan itsemaksaville asiakkaille. Kuukausitasolla yrityksellä on n. 40 asiakasta. Asiakaskunta koostuu kaikenikäisistä ihmisistä.
Tavoitteena on tuottaa asiakkaille parempaa liikunta- ja toimintakykyä ja elämänlaatua sekä kokonaisvaltaista hyvää oloa.
Yrittäjä noudattaa fysioterapeutin eettisiä toimintaperiaatteita.
1.4 Omavalvontasuunnitelman päiväys
30.12. 2024 (ensimmäinen versio)
2. Omavalvontasuunnitelman laatiminen ja julkaiseminen sekä vastuuhenkilö
Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, julkaisemisesta, toteutumisen seurannasta ja suunnitelman päivittämisestä vastaa yrittäjä Sinikka Sillanterä. Suunnitelma on yrittäjän laatima ja se on saatavilla kaiken aikaa yrityksen kotisivuilta (sinikanhoitola.fi). Vastuuhenkilö pitää tietämystään laissa säädetyistä velvoitteista ajan tasalla. Omavalvontasuunnitelma on julkisesti nähtävänä paperitulosteena Sinikan Hoitolassa.
3. Palveluyksikön omavalvonnan toteuttaminen ja menettelytavat
3.1 Palvelujen saatavuuden varmistaminen
Asiakkaat pääsevät hoitoon varaamalla palvelun suoraan yrittäjältä, joko puhelimitse ajanvarausnumerosta, sähköpostitse tai henkilö-kohtaisesti asioimalla hoitolassa. Yrittäjä palvelee asiakkaita ilman aiheetonta viivytystä.
3.2 Palvelujen jatkuvuuden varmistaminen
Asiakas saa varata hoitoaikoja palveluihin oman toiveensa mukaan. Koska yrittäjä tuottaa palveluita yksin eikä sijaista ole käytössä, yrittäjän sairastuessa hoitoaikoja joudutaan siirtämään.
3.3 Palvelujen turvallisuuden ja laadun varmistaminen
3.3.1 Palvelujen turvallisuuden ja laadun edellytykset
Palvelujen turvallisuuden varmistamiseksi yrittäjä on kartoittanut toimitilaan ja siellä tuotettaviin palvelutilanteisiin liittyvät riskit. Palveluja tuottaessaan yrittäjä tunnistaa ja huomioi riskit ja pyrkii toiminnallaan estämään riskien toteutumisen.
Yrittäjä on terveyspalveluista vastaava henkilö, joka vastaa palvelujen laadusta kaikissa tilanteissa. Tuotetut palvelut ovat laadukkaita, turvallisia, asiakaskeskeisiä ja asianmukaisesti toteutettuja.
Palvelujen laadun varmistuksessa käytetään itsearviointia sekä asiakaspalautetta.
3.3.2 Toimitilat ja välineet
Palvelupisteenä toimii yrittäjän kotona 14 neliömetrin kokoinen huone, joka on lähellä ulko- ovea. Toimitila soveltuu terveydenhuollon käyttöön; siellä on hyvä ilmanvaihto, lämmitys ja valaistus. Toimitila on järjestetty asiakaskunnan tarpeiden edellyttämällä tavalla siten, että kaikkia asiakkaita voidaan kohtuullisesti palvella. Toimitila ei ole esteetön.
Toimitilan siivouksesta huolehtii yrittäjä. Toimitila siivotaan viikoittain ja tarvittaessa useamminkin. Hoitopöydät ja muut pinnat desinfioidaan siihen tarkoitetuilla aineilla jokaisen asiakkaan jälkeen. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet ja - paperit hävitetään asianmukaisesti. Jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta.
Yrittäjä vastaa toimitilassa käytettävien välineiden asianmukaisesta huollosta. Terveydenhuollon laitteita ei toimitilassa ole käytössä.
3.3.3 Asiakastietojen käsittely ja tietosuoja
Tietosuojavastaava on yrittäjä Sinikka Sillanterä (fysioterapeutti), p: 0500489171.
Asiakastietoja käsitellään luottamuksellisesti vaitiolo- ja salassapitovelvollisuutta noudattaen. Vain hoidon kannalta tarpeelliset tiedot kirjataan ja tallennetaan eikä tietoja jaeta eteenpäin muulle taholle ilman asiakkaan suostumusta tai lakiin perustuvaa syytä. Asiakasasiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU: n yleistä tietosuoja- asetusta sekä terveydenhuollon asiakastietolakia. Tietosuojavastaava seuraa asiakastietojen käsittelyä ja kirjaamista koskevaa lainsäädäntöä sekä ohjeiden päivittymisiä ja noudattaa niitä.
Yrityksen asiakasrekisteri on manuaalinen, ja paperiset asiakasasiakirjat säilytetään kansioissa lukollisessa kaapissa. Asiakasta informoidaan ensimmäisellä hoitokerralla EU: n yleisestä tietosuoja- asetuksesta (GDPR) ja pyydetään häntä antamaan asiakastietojensa käsittelyyn kirjallinen suostumus. Asiakasrekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus nähdä ja tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa sekä oikeus vaatia virheellisen tiedon korjaamista. Asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia rekisteritietojensa poistamista, koska laillistetulla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus laatia asiakasasiakirjoja ja oikeus käsitellä niitä. Yrityksen asiakastietolain mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste on päivitetty 3.11.2024.
3.3.4 Infektioiden torjunta ja yleiset hygieniakäytännöt
Jokaisen asiakkaan jälkeen yrittäjä puhdistaa ja desinfioi pinnat, joihin asiakas on ollut kosketuksissa. Hoitolaan sisään tullessa on pöydällä käsihuuhdetta asiakkaan saatavilla tai asiakas voi halutessaan käydä pesemässä kädet wc: ssä.
Menettelynä on, että palveluntuottajan sairastuessa hän ei ota asiakkaita vastaan oireisena, vaan siirtää heidän hoitoaikojaan. Käytäntönä on myös, että asiakkaat eivät tule flunssaoireisina hoitoon. Sairaustapauksissa peruuttamisen voi tehdä hoitopäivänä veloituksetta.
3.4 Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden ja osaamisen varmistaminen
Yrityksen henkilökunta koostuu yksinyrittäjänä toimivasta terveydenhuollon ammattilaisesta: fysioterapeutti, (myös luontaishoitaja, shiatsu-terapeutti) Sinikka Sillanterä. Palveluista vastaava yrittäjä on koulutettu ja Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) tarkoittama ammattihenkilö.
3.5. Yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja asiakkaan aseman ja oikeuksien tunnistaminen
Palveluihin kuuluvat hoidot ovat asiakaslähtöisiä ja niitä toteutetaan asiakkaan tavoitteiden ja toiveiden pohjalta. Kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi. ja heidän itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen. Fysioterapia ja muut hoidot ovat vapaaehtoisia, ja asiakkaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä hänelle tarjottavista hoitotoimista.
Yrittäjä kerää asiakaspalautetta suullisesti hoitokertojen aikana, Lisäksi palautetta otetaan vastaan puhelimitse ja sähköpostitse. Palautteen pohjalta hoitoon tehdään tarvittavia muutoksia.
Terveydenhuollon asiakkaalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 pykälän mukainen oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus. Yrittäjä käsittelee asiakkaan tekemän muistutuksen ja varmistaa epäkohtien poistamisen viipymättä. Reklamaatiot ja ongelmat pyritään ensisijaisesti ratkomaan asiakkaan ja palveluntuottajan kesken.
Halutessaan asiakas voi ottaa yhteyttä Etelä- Pohjanmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaaviin: Elina Puputti ja Marjo- Riitta Kujala -
p: 06 4154111 (vaihde) ma klo 12.30 - 14.00 sekä ti, ke ja to klo 8.30 - 10.00.
4. Omavalvonnan riskienhallinnan vastuu
Yrittäjällä on velvollisuus ilmoittaa valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) yrittäjän omassa toiminnassa ilmenneet asiakasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilan-teet sekä muut puutteet, joita yrittäjä ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.
4.1 Riskien tunnistaminen, ehkäisy ja korjaustoimenpiteet
Riskejä pyritään vähentämään mahdollisimman paljon ennakkoon. Yrittäjä huolehtii tapaturmariskien torjunnasta esim. talviaikana torjumalla liukkautta (hiekoittamalla) yrityksen toimipisteen pihassa. Toimitilat ovat helppokulkuiset, mutta eivät esteettömät. Toimitilaan tullessa on ulkona kaksi matalaa porrasta. Niiden kohdalla on kaidepylväs, josta asiakas voi ottaa tukea. Mikäli asiakkaalla on liikuntarajoitteita, yrittäjä menee avustamaan häntä portaissa. Hoitohuoneen ovella on matala kynnys, josta yrittäjä huomauttaa asiakkaan tullessa hoitolaan ensimmäistä kertaa ja iäkkäämpiä asiakkaita joka kerta.
Itse fysioterapiasta tai muista palveluina tuotettavista hoidoista aiheutuvat riskit ovat usein vähäisiä, mutta eivät olemattomia. Riskit liittyvät lähinnä hoitopöydälle siirtymiseen ja siitä nousemiseen sekä mahdollisesti allergisia reaktioita aiheuttavien aineiden (aromahierontaöljyt) käyttämiseen.
Asiakkaan huolellinen haastattelu ja terveystietojen kirjaaminen on tärkeä keino varautuessa riskeihin.
Hoitotilanteessa on tärkeää ottaa huomioon asiakkaan terveystilanne ja hänen oireensa (esim. huimaus) sekä mahdolliset liikuntarajoitteet. Tarvittaessa yrittäjä avustaa asiakasta esim. hoitopöydälle siirtymisessä ja siitä nousemisessa. Yrittäjä huolehtii, että hoitopöydän jarrut ovat lukittuina, jottei pöytä pääse liikkumaan asiakkaan siirtyessä sille. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilan lattia on kuiva, ettei asiakas liukastu. Jos hierontaöljyä tipahtaa lattialle, yrittäjä kuivaa kohdan heti. Hoitohuoneen asiakastuoli on tukeva ja sijoitettu niin, ettei se luista alta asiakkaan istuutuessa.
Yrityksellä on potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Vahingon sattuessa yrittäjä ottaa yhteyden lääkäriin ja sairauskohtauksessa hätänumeroon 112. Tarvittaessa yrittäjä antaa ensiapua ohjeiden mukaan. Yrityksen toimitilassa on käytettävissä ensiapulaukku.
Turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa, esim. ulkopuolisen henkilön uhatessa asiakasta tai yrittäjää, pyrkii yrittäjä rauhoittamaan tilannetta ja tarvittaessa hän ottaa yhteyttä poliisiin.
Epäkohtien kirjaaminen on lähtökohtaisesti yrittäjän vastuulla. Asiakasturvallisuutta heikentävät epäkohdat toiminnassa tai välineissä korjataan välittömästi.
5. Omavalvontasuunnitelman päivittäminen
Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelman vuosittain tai tarpeen vaatiessa useammin. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on muutettu. Päivittämisten jälkeen aiemmat versiot säilytetään paperisina. Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt muutokset otetaan yrittäjän arkeen ja käytäntöihin.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurannan tulokset julkistetaan yrityksen verkkosivuilla neljän kuukauden välein.
Sinikka Sillanterä